lördag 17 januari 2015

- 17 januari 2015 -

Hej!
I detta nu är jag på en tävling och jag har ställt in detta som ett tidssinställt inlägg. Hoppas att det funkar!

- Ogges perspektiv -

Desperat försöker jag fokusera på en bok om Shakespeare vi ska ha läst tills på torsdag i historian men det enda jag kan tänka på är tjejen på centralen. Hennes smaragdgröna ögon fick mig att smälta och jag önskar att jag visste vem hon var. Nej Ogge, hon är ingen speciell. Du kan inte bli kär nu. Inte. Sluta tänk på henne. Fokusera på boken nu. Kom igen Ogge.
Med en suck återvänder jag till boken och fortsätter läsa. "William Shakespeare föddes den 26 April 1564 i storbritanien och dog samma datum år 1616. Han var gift med Anna-" jag avbryts återigen från mitt läsande. Denna gången inte av mina tankar utan av att min mobil vibrerar. Jag trycker på hemknappen och skärmen börjar lysa. Ett sms från Felix.
"Tja bro, vill du hänga?"
Jag kollar på klockan högst upp på skärmen. Den visar 10:27 och med en ytterliggare suck skriver jag ett kort svar.
"Sure, Svampen om 20?" 20 minuter borde räcka så utan något svar från Felix reser jag mig upp och lägger boken åt sidan. Jag tar mobilen och plånboken i handen innan jag går ner till hallen för att sätta på mig mina skor.
"Mamma! Jag sticker och träffar Felix" skriker jag medan jag sätter på mig mina skor.
"Mm, ha så kul!" svarar hon.
Snabbt drar jag på mig min jacka och börjar min 15 minuters långa promenad till Svampen.
- 15 minuter senare -
"Tja Felix" säger jag när hans välbekanta ansikte kommer gående mot mig.
"Tja, hur mår du?" Standard, alla våra samtal börjar såhar.
"Bra, lite väl mycket plugg kanske. Du då?"
"Prima, jag och Sara ska på dejt ikväll". Sara, Felix avskyvärda flickvän. Hon är en översminkad dramaqueen enligt mig men Felix verkar gilla henne i alla fall. Själv fruktar jag bara det ögonblicket när Felix ringer och är helt förkrossad över att hon har varit otrogen eller gjort slut med honom.
"Nice, vart?" Lögn, inte nice. Äckligt.
"Jag planerar att ta med henne ut på någon dyr resturang"
"Nice"
"Du då, inga tjejer på g?"
"Nej, inte riktigt, sett någon snygg på gatan men inget speciellt."
"Synd, annars kanske vi skulle gå på dubbeldejt eller något."
"Aa, visst". Lögn nummer 2, aldrig att jag skulle gå ut på en dubbeldejt med dem. Usch, jag skulle hellre sitta hemma och plugga.
"Du, kan vi sticka in här?" Felix val av affär överraskar mig inte direkt, vi står utanför en kepsaffär. Kan den killen ens leva utan keps? Svar: nej.
"Sure"
Efter att han provat 13765239762972356957365 kepsar bestämmer han sig äntligen och gissa vad? Han köper inte en enda. Suck.
Vi går ut ur kepsaffären och över gatan, mot ett café han hört talas om.
"Eyy, kolla! Är inte det där Kevin och hans gäng?" Felix pekar mot en grupp killar lite längre upp på gatan och vi går mot dem.

- Berättarens perspektiv -

Ogge följer med Felix till Kevins gäng och han får reda på att det tydligen är den Kevin. Kevin som somnade på en fest hos Felix för några år sedan.
Vanessa tar ett kliv ut genom dörren och ut i snöslasket. På andra sidan gatan ser hon Kevins gäng och det är en kille som sticker ut. Hon får en chock när hon inser att det är han.
Ogge tittar över på andra sidan gatan ser en tjej som han inte kan slita blicken ifrån, som om hon hade en gloria över huvudet. Då inser han att det är hon.
Återigen möts deras blickar men denna gång bryts inte ögonkontakten. Den konstiga känslan fyller deras kroppar igen. Känslan som de båda har förnekat hela dagen. Känslan av att vara kär. 
-
Det var del två. Jag har bestämt att jag kommer ha både från Ogges och Vanessas perspektiv dvs att varannan dag kommer det vara Vanessas perspektiv och varannan dag Ogges. I varje kapitel kommer det också vara berättarens perspektiv då båda kommer vara med. Hoppas att ni förstår!
xx Tilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar